وارونسازی زمان سیر امواج لرزهای برای محاسبه سرعت موج تراکمی در توموگرافی لرزهای بین چاهی
Traveltime inversion to compute P-wave velocity in crosswell seismic tomography
نویسندگان :
سعید آفتاب ( دانشگاه صنعتی سهند ) , رسول حمیدزاده مقدم ( دانشگاه صنعتی سهند ) , احسن لیثی ( دانشگاه صنعتی سهند ) , نوید شادمنامن ( دانشگاه صنعتی سهند )
چکیده
روش توموگرافی لرزهای بین چاهی روشی مهم برای دستیابی به توزیع سرعت موج تراکمی در سازندهای زیر سطحی میباشد. یکی از مهم ترین دلایل استفاده از توموگرافی لرزهای قابلیت ثبت امواج فرکانس بالا در این روش میباشد که میتوان تصاویر با وضوح بالا را تهیه نمود. در این پژوهش کارایی توموگرافی لرزهای برای دو مدل مصنوعی بررسی گردید. برای مدلسازی مستقیم توموگرافی لرزهای و محاسبه زمان سیر امواج از روش Fast Marching Method (FMM)، و برای وارونسازی زمان سیر از الگوریتم گاوس-نیوتن جهت محاسبه سرعت موج تراکمی استفاده شده است. نتایج نشان میدهند که این دو روش در شبیهسازی لرزهای موثر میباشد و در نتایج وارون به خوبی مدل اصلی بازسازی شده است و قسمتهای مختلف مدل قابل تفکیک هستند. الگوریتم وارونسازی گاوس- نیوتن در طی تکرارهای مختلف میزان خطا را کمینه کرده و به پایداری مطلوبی رسیده است. پوشش امواج لرزهای در محیط مورد مطالعه نیز مورد بررسی قرار گرفت و مشاهده گردید که تراکم امواج لرزهای در محیطهای پرسرعت بیشتر و در محیطهای کم سرعت کمتر است که مطابق با واقعیت میباشد.کليدواژه ها
توموگرافی لرزهای، مدلسازی مستقیم، وارون سازی، پایتونکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:نوید شادمنامن , 1400 , وارونسازی زمان سیر امواج لرزهای برای محاسبه سرعت موج تراکمی در توموگرافی لرزهای بین چاهی , دومین همایش ملی پردازش سیگنال و تصویر در ژئوفیزیک
دیگر مقالات این رویداد
وبگاه ها
تماس با ما
آدرس: شاهرود میدان هفت تیر، دانشگاه صنعتی شاهرود
شماره تماس: 9 - 02332392204
کد پستی: 3619995161
صندوق پستی: 316
پست الکترونیک: info@shahroodut.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)