پورتال همایش ها و سمینارهای ....
  • صفحه اصلی
  • وب سایت دانشگاه
  • آرشیو همایش ها
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هشمین کنفرانس مکانیک سنگ ایران
  4. مقاله ارزیابی دقت آزمایش DCP در تعیین ضخامت لایه اساس روسازی راه
عنوان رویداد : هشمین کنفرانس مکانیک سنگ ایران
تاریخ برگزاری : 28 ارديبهشت ماه 1401

ارزیابی دقت آزمایش DCP در تعیین ضخامت لایه اساس روسازی راه

Evaluating the Accuracy of the DCP Test in Determining the Thickness of Base Layer in Road Pavements
نویسندگان :

سعید شهابی اقدم ( دانشگاه ارومیه ) , نادر صولتی فر ( دانشگاه ارومیه )

دانلود فایل   

چکیده

یکی از مهم‌ترین مشخصات مهندسی لایه‌های غیرچسبنده روسازی و بستر راه، ضخامت لایه می‌باشد که تشخیص مقدار آن در پروژه‌های راهسازی در حین ساخت برای کنترل کیفیت اجرا و بعد از ساخت به‌ منظور تعیین قطعات مدیریتی برای مدیریت روسازی راه‌ها و مسائل زمین‌شناسی آن، امری ضروری می‌باشد. آزمایش نفوذسنج مخروط دینامیکی (DCP) از جمله روش‌های نیمه مخرب است که با توجه به کاربردهای آن، برای تعیین ضخامت لایه اساس در محل قابل استفاده می‌باشد. این آزمایش بسیار ساده، اقتصادی و سریع می‌باشد که از این لحاظ بر بسیاری از آزمایش‌های رایج در این زمینه ارجحیت می‌یابد. در این مقاله با هدف بررسی دقت تعیین ضخامت لایه توسط آزمایش DCP، به ارزیابی لایه اساس متراکم با مصالح سنگی درشت‌دانه به صورت میدانی در سه نقطه از پروژه احداث بزرگراه اهر-تبریز پرداخته شده است. به همین منظور مقادیر ضخامت‌های به‌ دست آمده از نتایج این آزمایش‌ با ضخامت‌های واقعی لایه مقایسه شده است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد آزمایش DCP با حداکثر خطای 5 درصد، وسیله مناسبی برای تشخیص ضخامت لایه اساس بوده و برای این کاربرد قابل اعتماد می‌باشد.

کليدواژه ها

آزمایش نفوذسنج مخروط دینامیکی (DCP)، روسازی راه، ضخامت لایه، لایه اساس، آزمایش غیرمخرب.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
سعید شهابی اقدم , 1401 , ارزیابی دقت آزمایش DCP در تعیین ضخامت لایه اساس روسازی راه , هشمین کنفرانس مکانیک سنگ ایران

برگرفته از رویداد



هشمین کنفرانس مکانیک سنگ ایران
تاریخ برگزاری : 28 ارديبهشت ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی عوامل تاثیرگذار بر برش سنگ به کمک برش دهنده دو دیسکی با روش شبیه سازی المان محدود
  • ارتباط میان اندیس باند سنگ و خصوصیات مقاومتی سنگ
  • ارزیابی نشست سطح زمین در تونل‌های کم عمق شهری (مطالعه موردی مترو مشهد)
  • Stability analysis of the eastern portal of TehranShomal Freeway tunnel using rock mass classification systems and numerical modeling with UDEC
  • محاسبه سرعت موج برشی از نمودار بندش سیمان
  • تحلیل عددی نشست سطحی و جابجایی سازه های زیرزمینی در اثر حفاری در مجاورت آن ها
  • مروری بر روش‌های تجربی تعیین قابلیت تخریب توده‌سنگ تحلیل حساسیت پارامترهای موثر در تعیین شعاع هیدرولیکی تخریب
  • تجزیه و تحلیل پایداری حفاری ورودی تونل - مطالعه موردی - خط راه آهن Rishikesh Karnprayag BG - قطعه 6
  • بازبینی و مقایسه روش های اعمال شرایط مرزی ضروری در روش عددی المان محدود
  • ارائه روشی جدید مبتنی بر پردازش سیگنال برای تعیین نقطه اثر کایزر در سنگ‌ها
  • وبگاه ها


    • سامانه همایش ها و سمینارها
    • سامانه نشریات علمی
    • مرکز آموزش های آزاد
    • سامانه جامع پژوهشی دانشگاه
    • روابط بین الملل
    • مرکز تخصصی آپا
    • اتوماسیون اداری
    • سامانه انتشار ویدیوهای همایش سلامت و زندگی
    • سامانه معاونت فرهنگی
    • سامانه تغذیه
    • سامانه ملی کارآموزی
    • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    تماس با ما


    آدرس: شاهرود میدان هفت تیر، دانشگاه صنعتی شاهرود
    شماره تماس: 9 - 02332392204
    کد پستی: 3619995161
    صندوق پستی: 316
    پست الکترونیک: info@shahroodut.ac.ir

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)