ارزیابی نشست سطح زمین در تونلهای کم عمق شهری (مطالعه موردی مترو مشهد)
Evaluation Of Tunneling Ground Settelment Of Shallow Urban Tunnels A Case study Mashhad Metro
نویسندگان :
سید محمد صادق قریشی ( دانشگاه صنعتی شاهرود ) , مجید نیکخواه ( دانشگاه صنعتی شاهرود ) , حمیدرضا ایرانی ( دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود )
چکیده
تونل متروی خط 3 مشهد در مسیری به طول 28 کیلومتر در حال احداث است. تونل مذکور به روش حفاری مکانیزه EPB با گامهای پیشروی مشخص حفاری شده است. به دلیل وجود ساختمانهایی با بافت قدیمی شهر و ترافیک سنگین در این محدوده، یکی از مسائل مهم در این پژوهش، بررسی نشست سطح زمین انتخاب شده است. در این پژوهش، ابتدا به تخمین نشست ناشی از حفر تونل در محدوده مطالعاتی به کمک نرمافزار تفاضل محدود FLAC3D با در نظر گرفتن مدل رفتاری خاک سخت شونده برای محیط اطراف تونل، اعمال شرایط مرزی و اولیه، فاصلهی بین سپر و محیط خاکی، تزریق پشت سگمنت به همراه فشار اولیه و... پرداخته شده است. سپس مقایسهای بین نتایج حاصل از مدلسازی عددی و ابزار دقیق موجود در منطقه صورتگرفته که نشان میدهد حداکثر نشست حاصل از مدلسازی عددی برابر با 7 5 میلیمتر و حداکثر نشست ثبت شده توسط ابزار موجود در منطقه 8 میلیمتر بوده است. در پایان حساسیت سنجی نتایج نشست نسبت به تغییرات پارامترهای مؤثر لایههای خاک، صورتگرفته است.کليدواژه ها
تونل سازی، نشست، مدلسازی عددی، خاک سخت شونده، ابزار دقیقکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:سید محمد صادق قریشی , 1401 , ارزیابی نشست سطح زمین در تونلهای کم عمق شهری (مطالعه موردی مترو مشهد) , هشمین کنفرانس مکانیک سنگ ایران
دیگر مقالات این رویداد
وبگاه ها
تماس با ما
آدرس: شاهرود میدان هفت تیر، دانشگاه صنعتی شاهرود
شماره تماس: 9 - 02332392204
کد پستی: 3619995161
صندوق پستی: 316
پست الکترونیک: info@shahroodut.ac.ir
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود میباشد. (همایش نگار نسخه 10.1.1)