حجم ترافیک باگسترش محدوده کلانشهرها و جمعیت رو به افزایش است. توسعه شبکههای ارتباطی زیرزمینی مانند مترو و تونل بهعنوان مناسبترین گزینه برای حل معضلات ترافیکی مطرح میشود. حفاری تونل به روش جدید تونلسازی اتریشی (ناتم) بهترین گزینه برای حفاری تونل در مناطق کمعمق شهری و در مسافتهای کوتاه است. وجود ساختمانها و سازههای سطحی متعدد در مسیرتونل، طراحی سیستم نگهداری و تحلیل پایداری تونلها در مناطق شهری امری ضروری است. چنانچه هرگونه ناپایداری در طراحی سیستم نگهداری تونلهای شهری منجر به خسارات و آسیبهای جدی در محدوده اطراف تونل میشود. در این تحقیق، بهمنظور تحلیل پایداری و طراحی سیستم نگهداری ناشی از حفاری تونلهای شهری، قطعه T3 تونل زیرگذر امیرکبیر تهران با عرض 27 متر، ارتفاع 12 متر و ضخامت روباره 11 متر بهعنوان مطالعه موردی انتخاب و به روش عددی المانمحدود با استفاده از نرمافزار پلکسیس سهبعدی مدلسازی شده است. مدل رفتاری به صورت خاک سختشونده و گامهای حفاری مطابق روش جدیدتونلسازی اتریشی انتخاب شده است. براساس نتایج حاصله از این تحقیق، تنشهای کلی نرمال افقی و قائم به ترتیب 51 13 و 34 65 کیلوپاسکال و میزان جابهجایی کل 40 میلیمتر و حداکثر نیروی برشی صفحه XZ و ممان خمشی صفحه XY به ترتیب 1233 و 186 کیلونیوتن برمتر بدست آمده است. بر اساس این نتایج سیستم نگهداری شامل لتیسگیردر و شاتکریت به ضخامت 30 سانتیمتر در هرگام حفاری به همراه نصب ستون میانی گالری مرکزی تونل با ضخامت 80 سانتیمتر پیشنهاد میشود. بنابراین میتوان با نصب به موقع سیستم نگهداری پیشنهاد شده، پایداری این تونل را با ضریب اطمینان مناسب تضمین کرد.
کليدواژه ها
روش جدید تونلسازی اتریشی، تحلیل پایداری، روش عددی المان محدود، تونل امیرکبیر، نرمافزار پلکسیس
کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :
نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
محمدمهدی چهرهپاک , 1401 , تحلیل پایداری سیستم نگهداری تونل امیرکبیر تهران به روش جدید تونلسازی اتریشی , هشمین کنفرانس مکانیک سنگ ایران