پورتال همایش ها و سمینارهای ....
  • صفحه اصلی
  • وب سایت دانشگاه
  • آرشیو همایش ها
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هشمین کنفرانس مکانیک سنگ ایران
  4. مقاله تجزیه و تحلیل پایداری حفاری ورودی تونل - مطالعه موردی - خط راه آهن Rishikesh Karnprayag BG - قطعه 6
عنوان رویداد : هشمین کنفرانس مکانیک سنگ ایران
تاریخ برگزاری : 28 ارديبهشت ماه 1401

تجزیه و تحلیل پایداری حفاری ورودی تونل - مطالعه موردی - خط راه آهن Rishikesh Karnprayag BG - قطعه 6

Analysis on excavation stability of tunnel portal- case study-Rishikesh Karnprayag BG Railway Line-Package 6
نویسندگان :

خضر محمدامینی ( دانشگاه تهران ) , حمید صمدی ( شرکت مهندسین مشاور AECOM )

دانلود فایل   

چکیده

پایداری دهانه ورودی تونل به دلیل تأثیر عوامل طبیعی یا انسانی، ایجاد ترک خوردگی، رانش زمین، فروپاشی و سایر عوامل در طراحی ویژگی خاص خود را دارد. در این مقاله تونل بزرگراه پرتال شماره 1 قطعه 6 خط راه آهن Rishikesh Karnprayag BG در هند به عنوان پس زمینه در نظر گرفته شده است. مدل های دو بعدی و سه بعدی با استفاده از نرم افزار تحلیل عددی تفاضل محدود (FLAC3D) و المان محدود (Plaxis 2D) برای شبیه سازی حفاری پرتال و فرآیند ساخت تونل ایجاد شدند. پرتال تونل از چهار طرح بهسازی زمین، دیوار نگهدارنده میکرو شمع، شاتکریت مش بولت و ورودی مصنوعی استفاده شد. با تجزیه و تحلیل و مقایسه ویژگی‌های میدانی جابجایی عرضی و عمودی توده خاک اطراف ناشی از دو طرح حفاری پرتال و تأثیر تونل مصنوعی بر پایداری درگاه تونل بررسی ‌شد. نتایج عددی نشان داد که حداکثر جابجایی عرضی و طولی توده اطراف 22 میلیمتر است. حداکثر ممان خمشی در میکرو شمع و حداکثر نیروی محوری در انکرها توسط Plaxis2D و FLAC3D به ترتیب 45.23 (KN m m) و 54.33 (KN m m) و 193 KN و 182.17 KN محاسبه شد. همچنین می توان نتیجه گرفت که رفتارنگاری دیواره نقش راهنما در مطالعه پایداری تونل ایفا کرده است

کليدواژه ها

دهانه ورودی، FLAC3D، Plaxis 2D، راه آهن Rishikesh Karnprayag BG، رفتارنگاری

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
خضر محمدامینی , 1401 , تجزیه و تحلیل پایداری حفاری ورودی تونل - مطالعه موردی - خط راه آهن Rishikesh Karnprayag BG - قطعه 6 , هشمین کنفرانس مکانیک سنگ ایران

برگرفته از رویداد



هشمین کنفرانس مکانیک سنگ ایران
تاریخ برگزاری : 28 ارديبهشت ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی تاثیر زمان در همگرایی تونل های دایروی شکل در توده سنگ با رفتار ویسکو الاستوپلاستیک
  • بررسی اثر نوع مصالح سنگی و درصد فضای خالی مخلوط های آسفالتی بر مشخصات مکانیک شکست روسازی آسفالتی با درنظر گرفتن مدل آماری وایبول
  • مطالعه تاثیر شرایط اجرایی پركننده سیمانی و رفتار کارگاه‌های پر شده (مطالعه موردي معدن انگوران)
  • بررسی آزمایشگاهی اثر دما بر روی رفتار خزشی سنگ نمک و تعیین رفتار ثابت‌های مدل برگر
  • تأثیر ارتعاشات حاصل از انفجار پله‌های معدن روباز بر سازه‌های زیرزمینی (مطالعه موردی معدن انگوران)
  • بررسی تأثیر محدوده تنش بر رفتار خستگی نمونه سنگ در بارگذاری دوره ای
  • بررسی پایداری تونل های دایروی با لاینینگ بتنی در توده سنگ با رفتار خزشی با استفاده از توابع پتانسیل مختلط
  • بررسی جایگاه شکستگی های کششی در محدوده سد کریت- خراسان جنوبی
  • پایدارسازی زمین‌لغزش‌های بزرگ - مطالعه موردی زمین‌لغزش SM5 مشرف به مخزن سد بالای سیاه‌بیشه
  • طراحی عمق بهینه ترانشه دفن پسماند پرتوزا در سطح زمین با روش اجزا محدود و بررسی فاکتور ایمنی پایداری ترانشه – مطالعه موردی پسماندگاه هسته‌ای انارک
  • وبگاه ها


    • سامانه همایش ها و سمینارها
    • سامانه نشریات علمی
    • مرکز آموزش های آزاد
    • سامانه جامع پژوهشی دانشگاه
    • روابط بین الملل
    • مرکز تخصصی آپا
    • اتوماسیون اداری
    • سامانه انتشار ویدیوهای همایش سلامت و زندگی
    • سامانه معاونت فرهنگی
    • سامانه تغذیه
    • سامانه ملی کارآموزی
    • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    تماس با ما


    آدرس: شاهرود میدان هفت تیر، دانشگاه صنعتی شاهرود
    شماره تماس: 9 - 02332392204
    کد پستی: 3619995161
    صندوق پستی: 316
    پست الکترونیک: info@shahroodut.ac.ir

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه صنعتی شاهرود می‌باشد. (همایش نگار نسخه 11.0.0)